International Science and Technology Journal
Published by
Under supervision of
Open Access Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
إحلال الطاقة الشمسيّة كمصدر للكهرباء في المؤسسات التعليميّة
مدينة زليتن نموذجاً
Researcher(s): | |
Institution: | قسم الفيزياء- كلية التربية- الجامعة الأسمرية الإسلامية - زليتن، ليبيا |
Field: | الطاقات المتجددة |
Published in: | 33rd volume - January 2024 |
الملخص
يعتبر الإحلال التدريجي لمصادر الطاقة المتجددة أحد الحلول لمواجهة آثار التغير المناخي، وتحقيق التنمية المستدامة، وتبرز الطاقة الشمسية كأحد أفضل الخيارات المتاحة. تركّز هذه الدراسة على استخدام الطاقة الشمسية لسد احتياجات المؤسسات التعليمية، حيث يتوافق نظام العمل فيها مع ساعات السطوع الشمسي. يمكن لاستخدام نظام الطاقة الشمسية الهجين في المدارس أن يحقق عدة أهداف منها توفير الطاقة من المصادر المتجددة، وتجنّب انقطاع التيار، كما يسهم في نشر الوعي بأهميّة الطاقة الشمسية، وسلامتها للبيئة، وقدرتها على تلبية جزء من الطلب على الطاقة. برزت خلال السنوات الأخيرة مشكلة الانقطاع المتكرر للكهرباء ولفترات طويلة، ورغم لجوء الكثير من المدارس – كغيرها من المؤسسات - إلى استخدام المولدات لتوفير الكهرباء إلا أن ذلك لم يكن الحلّ الأمثل لهذه المشكلة، ومن هنا قام الباحث بإجراء دراسة استطلاعيّة لمعرفة حجم وأبعاد هذه المشكلة من أجل اقتراح الحل المناسب لها، وعلى ضوء الدراسة الاستطلاعيّة قام الباحث بإعداد استبانة (أداة الدراسة) لجمع البيانات وإجراء زيارات ميدانيّة لبعض المؤسسات التعليميّة، ثم تحليل البيانات. تُشير النتائج التي تم التوصّل لها إلى أن استخدام النظام الهجين للألواح الشمسيّة مع شبكة الكهرباء العامّة يمكن أن يكون الحلّ الأمثل لهذه المشكلة؛ لما يميّز هذا النظام من عدم الحاجة إلى تخزين الطاقة واستمرار تغذية المؤسسة بالطاقة عند انقطاع التيار بالشبكة العامّة.
الكلمات المفتاحيّة: الطاقة الشمسيّة، المنظومات الشمسيّة، المؤسسات التعليميّة، النظام الهجين، زليتن.
Abstract
Solar energy is one of the best options to meet part of the demand for energy and confront the effects of climate changes and achieve sustainable development. However, the difficulty lies in storing energy for consumption at night. This study focuses on the use of solar energy to meet the needs of educational institutions, as their operating system corresponds to the hours of sunshine. The use of a hybrid solar energy system in schools can provide energy from renewable sources and contribute to spreading awareness of the importance of solar energy and its safety for the environment.
In recent years, many schools resorted to using generators to provide electricity, due to the frequent power outages for long periods, but this was not the ideal solution to this problem. Hence, the author prepared a questionnaire (study tool) to collect data, conduct field visits to some educational institutions, and then analyze the data. The obtained results indicate that the use of hybrid solar system with the electricity grid could be the ideal solution to this problem.
Keywords: Educational institutions, Hybrid system, solar energy, solar system, Zliten