International Science and Technology Journal
Published by
Under supervision of
Open Access Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
The Immersion Corrosion Resistance of Shot Peening and MAO Applied on AZ31−0.5% Nd Sheets
Researcher(s): | - Galal Elmansouri
- Abdulkarim Alzahougi
- Hayrettin Ahlatci
- Ismail Hakki Kara
|
Institution: | College of Engineering Technology, Zuwara, Libya Higher Institute of Science and Technologe – Zawia Karabuk University Turkey |
Field: | التقنيات الميكانيكية و المواد الهندسية |
Published in: | 34th volume - April 2024 |
الملخص
في هذا للبحث تم استُخدم تأثير الصقل بالخردق (SP) وأكسدة القوس الدقيقة (MAO) لتوصيف أداء عملية مقاومة التآكل عند 0.5% من النيتروجين مع إضافة سبيكة AZ31 Mg. تم فحص الدرفلة على الساخن بسرعات درفلة مختلفة في هذا العمل. وكذلك تم قياس اسطح مواد الدرفلة بسرعة درفلة 4.7 م/دقيقة ومواد الدرفلة بسرعة درفلة 10 م/دقيقة لوضع تعريف واضح للخصائص الفيزيائية لمقاومة التآكل. أظهرت وجود نتائج مختلفة عند أسطح المعادن عند السرعات المختلفة. وكانت النتائج التجريبية على أسطح مواد الدرفلة بسرعة درفلة 4.7 م/ دقيقة كان له قيم نعومة سطح أعلى من سطح الدرفلة بسرعة 10 م/دقيقة. لوحظ تغير معدل التآكل في أول 24 ساعة من 168 ساعة. في تلك الساعات، أظهر معدل التآكل نتائج مختلفة وفقًا لخصائص البنية المجهرية الأولية للمواد الأساسية. في البداية، كان حجم المسام هو العامل المهيمن الذي يحدد مقاومة التآكل، على الرغم من أن معدل التآكل تأثر بعد الطلاء بالتوائم المتكونة، بناءً على سرعة الدرفلة، مما عزز معدل التآكل بين 24 و168 ساعة.
الكلمات المفتاحية: الصقل بالخرق, الاكسدة الدقيقة, النيتروجين, مقامة التأكل, سبيكة الماغنيسيوم و الدرفلة على الساخن.
Abstract
The effect of shot peening (SP) and Micro Arc Oxidation (MAO) were utilized to characterize the performance of the corrosion resistance process at 0.5 % Nt with add AZ31 Mg alloy. Hot rolling at different rolling speeds has been investigated in this work. The surface of the rolling materials a rolling speed of 4.7 m/min and the rolling materials a rolling speed of 10 m/min were measured to create a clear definition of corrosion resistance physical properties. Experimental results show the surface of the rolling materials a rolling speed of 4.7 m/min had higher surface smoothness values than the one of the rolling at 10 m/min. It was observed that the corrosion rate changed in the first 24 of 168 hours. In the following hours, the corrosion rate showed different results according to the initial microstructure properties of the base materials. Initially, pore size was the dominant factor determining corrosion resistance, although, after coating the corrosion rate was affected by the twins formed, based on rolling speed, which enhanced the corrosion rate between 24 and 168 hours.
Keyword: Shot peening; micro arc oxidation; AZ31; Nd; hot rolling; corrosion resistance.