International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

دراسة ميدانية لتصميم شبكة مواصلات عامة داخل إحدى المدن الليبية (مدينة هون نموذجاً)

الملخص
أدى التطور الحضاري والعمراني الذي تمر به مدن العالم عموماً على مر السنين ومنها الدول العربية إلى وجود الكثير من المشاكل الحضرية ومنها مشكلات النقل الحضري المتمثلة بشكل رئيسي بازدحام الشوارع والاختناقات المرورية والضوضاء والتلوث البيئي بكافة أشكاله البصرية والسمعية. ومن خلال ذلك ظهرت الحاجة إلى وجود الكثير من النظم والوسائل المسيرة لأمور الحياة داخل هذه المدن من الناحية الاجتماعية والاقتصادية والسياسية ومن بينها نظم النقل والمواصلات العامة التي تعتبر من أهم أسباب الاستقرار الحضري في كثير من مدن العالم سواءً المتقدمة أو النامية. يعاني نظام النقل الحضري في دولة ليبيا (كأحد دول العالم النامية) من عدم وجود تخطيط مبني على أسس علمية لنظام النقل - وخصوصاً شبكة المواصلات العامة – يأخذ بعين الاعتبار بيانات تم تجميعها ميدانياً لكيفية توزيع مواعيد النقل على الخطوط حسب عدد الركاب وطول الخط وزمن الرحلة وعدد الحافلات في شبكة المواصلات العامة، ومن هنا كانت الحاجة إلى عمل مثل هذه الدراسة الميدانية لتخطيط شبكات المواصلات العامة داخل المدن الليبية. وفي هذه الدراسة تم اختيار مدينة هون كنموذج لتصميم شبكة مواصلات عامة. حيث كانت منهجية البحث على مرحلتين، المرحلة الأولي بتجميع البيانات (الإستبيانات والحصر المروري) وتفريغها على برنامج الإكسل، والمرحلة الثانية تم فيها تحليل البيانات ودراستها وتصميم شبكة المواصلات العامة. حيث تم في المرحلة الأولى عمل استبيان للأماكن الحيوية وتشمل (التعليمية والخدمية والوظيفية) و كان عدد الإستبيانات التي توزيعها 1080 استبيان.بالإضافة إلى ذلك، تم عمل حصر مروري عن طريق رصد حركة المرور وتسجيلها ميدانياً في التقاطعات المرورية الرئيسية خلال فترتي الذروة الصباحية والمسائية، وبناءً عليه تم تفريغ البيانات باستخدام برنامج الإكسل. في المرحلة الثانية تم تحويل هذه البيانات إلى مخططات ليتم دراستها والمقارنة بينها. وبناءً على تحليل ودراسة البيانات، خلصت الدراسة إلى تصميم شبكة مواصلات عامة بحيث تم تحديد خط السير للمواصلات العامة، ومن ثم تحديد أماكن وأعداد المحطات التي يجب أن يتوقف فيها الباص مع مراعاة المسافات المطلوبة بين المحطات، ومن ثم تحديد عدد الباصات وكذلك حجم الباصات وتردد الباصات لفترتي الذروة الصباحية والمسائية. الكلمات المفتاحية: مواصلات عامة، استبيان، حصر مروري، ذروة صباحية ومسائية.
Abstract
The cultural and urban development that the cities of the world in general have experienced over the years, including the Arab countries, has led to the existence of many urban problems, including urban transportation problems, mainly represented by traffic congestion, noise, and environmental pollution in all its visual and audio forms. Through this, the need for many systems to manage life aspects within these cities emerged from a social, economic and political perspective, including public transportation systems, which are considered one of the most important causes of urban stability in many cities of the world, whether developed or developing countries. The urban transportation system in Libya (as one of the developing countries in the world) suffers from the lack of planning based on scientific foundations for the transportation system - especially the public transportation network - that takes into account data collected in the field on how to design public transportation time tables according to the number of passengers, the length of the line, the trip time, and the number of buses in public transportation network, hence the need to conduct such a field study to plan public transportation networks within Libyan cities is very important. In this study, the city of Houn was chosen as a model for designing a public transportation network. The methodology was divided in two stages. The first stage was for data collection. A questionnaire (1080 surveys) was conducted for the main and active places in the city, including (educational, service, and employment places), as well as traffic counts were conducted by monitoring and recording traffics in the field during the morning and evening peak periods. The second stage was for analyzing and studying the data using Excel program, converting them into charts, comparing and studying the collected data. Based on analyzing and studying the data, the study concluded with the design of public transportation network in which the bus route for the network was determined, the locations and number of bus stops were determined, taking into account the required distances between stations. In addition, the number of buses was determined as well as the size of buses and the frequency of buses for morning and evening peak periods. Keywords: public transportation, questionnaire, traffic counts, peak hours