International Science and Technology Journal
Published by
Under supervision of
Open Access Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
Evaluation Pavement Distresses for Runway Asphalt Using Pavement Condition Index (PCI).
Researcher(s): | - Abdulla. Ibrahim.M. Almahdi
- Mohy. Eddin. Mustafa. Abossa
- Abdulkhaliq. Ashour. M. Aboulqasim
|
Institution: | Lawrence Technological University. MI.USA Faculty of Technical Sciences-Sabha Technical College of Civil Aviation and Meteorology-Espiaa College of Technical Sciences-Al-haraba |
Field: | التقنيات المدنية و الإنشائية و الهندسة المعمارية |
Published in: | 34th volume - July 2024 |
الملخص
نظرًا لطول الفترة الزمنية منذ إنشاء الأسطح المخصصة لهبوط وإقلاع الطائرات (رصف المطار) في مطار سبها الدولي ونتيجة لعدة عوامل تؤدي إلى إحداث أضرار كبيرة بها، وأهمها الضرر الناتج عن التقادم، حيث أن هذه الأسطح عادةً ما يكون لها برنامج صيانة محدد. يمكن اكتشاف الفشل المبكر لهيكل رصف المهبط من خلال الضرر على السطح الأسفلتي لرصف المهبط المرن والحصول على قيمة حالة رصف المهبط، وذلك باستخدام طريقة مؤشر حالة الرصف (PCI ). مؤشر حالة الرصف(PCI) هو مقياس بسيط ومريح وغير مكلف لتقييم حالة أسطح الرصف المرنة لإعادة التأهيل أو الصيانة والتنبؤ بالتكاليف المستقبلية. ففي هذه الدراسة، قمنا بتقييم الحالة الحالية لعيوب الرصف المرن الموجودة في مهبط مطار سبها، من خلال إجراء الفحص البصري، وهي عملية لجمع بيانات دقيقة عن نوع وكمية الاضرار التي تحدث في هيكل رصف المهبط المرن. تم فحص إجمالي 15 وحدة عينة على المدرج في مسح الضائقة، وبعد الفحص البصري تم العثور على مجموعة متنوعة من العيوب على سطح المهبط مثل الشقوق الطولية والعرضية وشقوق التمساح والتآكل/التجوية والشقوق الشبكية والانتفاخ وتسرب النفط ومن خلال هذا الفحص تم تحديد مستوى شدة الضرر في الأسطح الإسفلتية المرنة للمهبط على أنه مرتفع ومتوسط ومنخفض لأغلب الاضرار، وخلصت نتائج التحليل باستخدام طريقة PCI إلى أن المهبط الاسفلتي في مطار سبها الدولي لديه متوسط قيمة PCI تساوي 40 والتي تقع ضمن الفئة الضعيفة والذي يحتاج إلى إعادة بناء من جديد.
الكلمات المفتاحية: مؤشر حالة الرصيف، الرصيف المرن، الفحص البصري، الضرر.
Abstract
Due to the long period of time since the construction of the surfaces designated for landing and take-off of aircraft (Airport Pavement) at Sabha International Airport and as a result of several factors that lead to causing significant distress to it, the most important of which is the distress resulting from obsolescence, as these surfaces usually have a specific maintenance program. Early failure of runway pavement structure can be detected by the distress on the asphalt surface of flexible runway pavement and obtain the value of runway pavement condition, it was analyzed using Pavement Condition Index (PCI) method. PCI is a simple, convenient and inexpensive measure to evaluate the condition of flexible pavement surfaces for rehabilitation or maintenance and predict future costs. In this study, we evaluated the current condition of flexible pavement defects present at Sebha airstrip, by conducting visual inspection. A total of 15 sample units were examined on the runway in the distress survey, which is a process to collect accurate type and quantity of distress data that occur in flexible runway pavement structure. After visual inspection, a variety of defects were found on runway surface, such as longitudinal and transverse cracks, alligator cracks, erosion/weathering, block cracks, swelling cracks, and oil spillage. Through this examination, the level of distress severity in the flexible pavement surfaces of the runways was determined as high, medium and low for most of the distress, and the results of the analysis using the PCI method concluded that the runway at Sabha International Airport has an average PCI value of 40, which falls within the poor category, and the PCI value of the runway that needs to be reconstructed...........
Keywords: Pavement Condition Index, Flexible Pavement, Visual Inspection, distress