International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

Applying Safety Lessons Learned from Commercial Aviation to Oil and Gas Industry

الملخص
حظيت البروتوكولات والمبادرات المتعلقة بسلامة الطيران التجاري باهتمام كبير من العديد من الصناعات بسبب الاعتراف الواسع النطاق بفعاليتها كصناعة فائقة الأمان. ومع ذلك، ليس من الواضح كيفية اعتماد هذه البروتوكولات في قطاع النفط والغاز. وبالتالي، توفر هذه المقالة تصنيفًا لهذه البروتوكولات لتطبيقها على قطاع النفط والغاز. تتناول هذه الورقة سبعة أمثله لتدابير مكافحة الأخطاء المستخدمة في سلامة الطيران التجاري حيث لا يتم استخدام الكثير منها بشكل روتيني في قطاع النفط والغاز. ومن الأمثلة على ذلك قاعدة إدارة موارد قمرة القيادة ومنهجية لوزا. وهذا من شأنه أن يساعد في تطوير تصنيف نظري يستخدمه خبراء السلامة المتخصصين في مجال النفط والغاز لمناقشة لماذا يمكن تطبيق مثل هذه المبادرات المماثلة على صناعة النفط والغاز. تنقسم المبادرات التي تم تناولها في المقالة إلى موضوعين: المفاهيم التي تسعى إلى زيادة معرفة المجموعة بقيم السلامة؛ والمفاهيم التي تعزز السلامة حسب التصميم. وقد كشفت النتائج في هذا البحث أن قائمة مراجعة المهام و إحاطات السلامة المشتركة ونظام تقارير السلامة السرية بروتوكولات تساعد المستخدمين في تعزيز سلامة العمل بشكل روتيني، إلا أن مبادرات مثل نظام الهدوء في قمرة القيادة والتدقيق على السلامة في خطوط العمليات الأمامية تقع علي عاتق الإدارة الوسطي والعليا لضمان أشمل للسلامة.إن فهم المبادرات المقترحة لتعزيز ثقافة السلامة التنظيمية في قطاع النفط والغاز ومناقشتها مع خبراء السلامة وخبراء عمليات الخطوط الأمامية من شأنه أن يعزز الوعي باحتمالية حدوث تحديات فنية فالتطبيق وبالتالي معالجتها بشكل استباقي مما يتيح خفض التكاليف التشغيلية وتخفيف الخسائر الناجمة عن الإصابات. و أخيرا، أثبتت هذه الدراسة أنه من الممكن الاستفادة من معايير السلامة الجوية في قطاعي النفط والغاز وتحقيق معدل سلامة أعلي............. الكلمات المفتاحية:........ سلامة الطيران; إدارة التهديدات والأخطاء; ثقافة السلامة; أدارة السلامة; السلامة المهنية; سلامة النفط والغاز.
Abstract
Commercial aviation safety-related protocols and initiatives have received considerable interest from several industries due to the widely recognition of their effectiveness as an ultra-safe industry. And yet, it’s not clear how to adopt these protocols in oil and gas sector. Thus, this article provides a typology of these protocols to apply to the oil and gas sector. This paper examines seven examples of error counter measures used in commercial aviation safety. Examples are Crew Resource Management (CRM) and Line Operations Safety Audit (LOSA) methodology. This would help in developing a conceptual typology that might potentially apply to the oil and gas industry. The initiatives examined in this article fall into twofold themes: concepts that seek to increase collective awareness of safety values; and concepts that promote safety by design. The results of this research revealed that all task checklists, joint safety briefings, and the confidential safety reporting system are protocols that help users routinely enhance workplace safety. However, initiatives such as the sterile cockpit system and LOSA approach in frontline operations fall under the responsibility of middle and upper management to ensure safety performance. Examining and discussing the proposed typology with the sector’s safety experts and front-line professionals before the implementation process would highlight any unanticipated challenges, and therefore proactively reduce them to promote an organizational safety culture in the oil and gas sector which enables operational cost reduction and mitigates loss-time injury. Finally, this study outlines that it is possible to benefit from aviation safety standards in the oil and gas sectors and achieve higher safety performance................ Keywords: .......Oil & Gas Safety; Occupational Safety; Safety Management; Safety Culture; Aviation Safety; Threat and Error Management.