International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

Examining the Predicators of Students' Academic Engagement at the University Level

الملخص
تتناول هذه الدراسة العوامل المؤثرة في المشاركة الأكاديمية لطلاب الجامعة وتحدد أكثر العوامل تأثيرا في العملية التعليمية. استخدمت الدراسة منهج نوعي كمي لجمع المعلومات من خلال استبيان ومقابلة طُبقت على طالبات الفصل السابع بقسم اللغة الإنجليزية بكلية التربية ابوعيسى- جامعة الزاوية و تم اختيار العينة من هذا المستوى لإدراكهم واستيعابهم للمعلومات المطلوبة في وسيلتي جمع المعلومات وبذلك تكون نتائج هذه الدراسة خاصة بالعينة المذكورة أعلاه. وأظهرت نتائج الدراسة بعد تحليل البيانات باستخدام برنامج التحليل الإحصائي للعلوم الاجتماعية أن المعلم هو أهم عامل من العوامل المؤثرة في تحصيل الطالبات من خلال دعمهن بآرائه ونقده الإيجابي الذي يشجعهم على التواصل معه وأوضحت الدراسة أيضا تأثير زملاء الفصل الواحد ودعمهم لبعضهم البعض وأكدت الدراسة على أهمية دور الأسرة في دعم وتهيئة الظروف المناسبة لأبنائها وتقديم الحوافز الإيجابية التي تساعد على جودة التحصيل العلمي. ........ الكلمات المفتاحية:...... المشاركة الأكاديمية، التنبؤ بالمشاركة، المستوى الجامعي.
Abstract
This study investigates the factors that affect students' academic engagement and identifies the relevant factor. Using a sampling approach, the study involved 27 seventh-semester English department students from Abu- Issa Faculty of Education who completed questionnaires and five students who conducted interviews. A convergent parallel design was utilized to gather data through both quantitative methods involving questionnaires and interviews. The data analysis involved utilizing values determining deviations, and performing content analysis, for the interview responses. The study findings showed that factors related to teachers play a significant role in predicting students’ academic involvement. Specifically highlighted was the importance of teacher feedback in this aspect. Students also stressed the significance of teacher supportiveness, reliable communication and effective teaching practices. Furthermore, the study noted that peer assistance and parental participation were aspects contributing to engagement. The recommendation for increasing engagement is for educators to concentrate on giving feedback, while families should establish supportive settings for learning............... Keywords:...... Academic Engagement, predicators of engagement, university level.