Open Access Journal

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Supervised by

Exploring Teaching Technical Vocabulary Practices in Vocational Training Institutes in Tripoli

الملخص
تبحث هذه الدراسة فعالية أساليب تدريس المصطلحات التقنية المستخدمة في منهج اللغة الانجليزية المعتمد في معاهد التعليم التقني في طرابلس. ركز البحث على دراسة أسلوب العرض-التدريب-الاستخدام الشائع تطبيقه في تدريس القواعد والمفردات. تفترض الدراسة أن هناك تركيز من جانب المعلم على مرحلة العرض وإهمال مرحلتي التدريب والاستخدام. استندت الدراسة على منهجية كمية واستخدمت أداتين لجمع البيانات تمثلت في إجراء إستبيان وزيارات صفية لفصول اللغة الإنجليزية في المدارس التي شكلت عينة الدراسة والتي استهدفت (40) معلما من معاهد تقنية مختلفة. تشير النتائج أنه لا يوجد توازن فى الاهتمام بتطبيق المراحل الثلاثة وأن اهتمام مدرس اللغة الانجليزية يقتصر على مرحلة العرض وأن مرحلتي التدريب والاستخدام لا يوظفان التوظيف المناسب لدعم تعلم واستخدام المصطلحات التقنية. وقد أدت هذه الفجوة في أسلوب تدريس المصطلحات التقنية إلى ضعف الحصيلة اللغوية لطلاب معاهد التعليم التقني وأوضحت حاجة الطالب إلى فرص كافية للتدريب والى أنشطة تواصلية ملائمة تمكنهم من الاستخدام الفعال للمصطلحات التقنية المرتبطة بمجالات تخصصاتهم......... الكلمات المفتاحية:...... الانجليزية للأغراض الخاصة، أسلوب التدريس -العرض-الاستخدام، المصطلحات التقنية
Abstract
This study investigates the effectiveness of teaching technical vocabulary in the English programs of Tripoli’s vocational training institutes, focusing on the Presentation Practice Production (PPP) technique, commonly used for grammar and vocabulary instruction. The research hypothesized that teachers emphasize the presentation stage while neglecting practice and production. Using a quantitative methodology, data were collected through questionnaires and classroom observations involving (40) teachers from various institutes. Results indicated an imbalance in the application of the PPP stages, with teachers prioritizing presentation over practice and production. This gap has contributed to students’ weak technical vocabulary base, underscoring the need for more practice opportunities and communicative activities that help students apply relevant vocabulary in vocational contexts............................. Keywords: ....... ESP, PPP technique, technical vocabulary