International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

The Role of E-Learning in Tertiary Education during the Violent Conflicts in Libya

الملخص
لقد خلفت الحرب الأهلية في ليبيا آثارًا سلبية على الاحتياجات التعليمية لطلاب الكليات والجامعات. فقد ألحقت الصراعات العنيفة أضرارًا جسيمة بالبنية التحتية للتعليم ما بعد الثانوي وفرضت العديد من التحديات على وزارة التعليم العالي الليبية. وتستند هذه الدراسة النوعية إلى 45 مقابلة شبه منظمة مع أساتذة وأساتذة مساعدين ومحاضرين. وتلقي النتائج الضوء على العديد من القضايا مثل الدور الإيجابي للتعليم الإلكتروني في تأمين الاحتياجات التعليمية للطلاب الليبيين وحمايتهم من الخطر وإبعادهم عن إغراء التجنيد من قبل الجماعات المسلحة. بالإضافة إلى كونه فعالاً من حيث التكلفة، فقد تم الإبلاغ عن أن التعلم الإلكتروني يعزز مهارات الكمبيوتر لدى الطلاب ومهارات اللغة الإنجليزية ومشاعر الأمان ومستوى التحفيز. بناءً على هذه النتائج، يقترح الباحثون نموذجًا نظريًا لتطبيق التعلم الإلكتروني في الكليات والجامعات الليبية. نتائج البحث لها آثار مهمة على صناع السياسات وخبراء التعليم العالي والطلاب وأولياء الأمور والباحثين في المستقبل............. الكلمات المفتاحية:..... التعلم المستدام، التعلم الإلكتروني، التعليم العالي، الحرب الأهلية، الصراعات العنيفة.
Abstract
The civil war in Libya has had negative effects on the educational needs of college and university students. Violent conflicts have inflicted serious damage on the infrastructure of post-secondary education and have imposed numerous challenges to the Libyan Ministry of Higher Education. This qualitative study is based on 45 semi-structured interviews with professors, assistant professors and lecturers. The findings shed light on numerous issues such as the positive role of e-learning in securing the educational needs of Libyan students, protecting them from danger, and keeping them away from the temptation of being recruited by armed groups. In addition to being cost-effective, e-learning has been reported to enhance the students’ computer skills, English language skills, feelings of security, and motivational level. Based on these findings, the researchers propose a theoretical model for the implementation of e-learning in Libyan colleges and universities. The research findings have significant implications for policy makers, higher education experts, students, parents and future researchers.............. Keywords:....... Sustainable Learning, e-learning, tertiary education, civil war, violent conflicts.