International Science and Technology Journal
Published by
Under supervision of
Open Access Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
تحسين جودة التدريب في مؤسسات التعليم التقني العالي بليبيا: تحديات وإستراتيجيات
Researcher(s): | - احمد يوسف عمرو
- مختار الختالي
- نورالدين يحى
|
Institution: | كلية العلوم والتقنية - الحرابة- ليبيا المعهد العالي للعلوم والتقنية _ قصر بن غشير - ليبيا جامعة القصر الدولية كلية العلوم والتقنية-الحرابة- ليبيا |
Field: | إدارة انتاج ، ادارة الوقت، ضبط الجودة وتحليل الاداء |
Published in: | 35th volume - October 2024 |
الملخص
تُعَدّ فعالية تدريب أعضاء هيئة التدريس عاملاً أساسياً لرفع مستوى الأداء الأكاديمي وضمان توافقه مع المناهج الحديثة من اجل تحسين ورفع مستوى التعليم. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف المعوقات التي تواجه برامج تدريب أعضاء هيئة التدريس القارين بالتعليم العالي التقني في ليبيا، وذلك لتعزيز كفاءتهم. اعتمدت الدراسة على النهج الوصفي التحليلي، وجمعت البيانات من 65 عضو هيئة تدريس من ست بلديات في منطقة الجبل الغربي بليبيا باستخدام استبيان شامل يغطي جوانب التخطيط، الأساليب، الموارد، المدربين، الإمكانيات، التقويم والمتدربين. أظهرت نتائج تحليل البيانات من خلال برنامج SPSS وجود علاقة بين العوامل المعيقة لجودة التدريب وسبل معالجتها ذو دلالة إحصائية، حيث تم تطبيق اختبار الانحدار وتحليل التباين (اختبار F) وتفسير قيمة 62% من التباين في معوقات التدريب بالعوامل المدروسة مثل التخطيط غير الكافي ونقص المحتوى الملائم وتحديات الأساليب الحديثة بالتدريب. ووفقا للنتائج، توصي الدراسة بتبني استراتيجيات تخطيط فعّالة لتحسين برامج التدريب بهدف تحسين الأداء الأكاديمي ورفع كفاءة مخرجات التعليم العالي التقني بليبيا كخطوه محورية في تعزيز تبني التحول الرقمي والمساهمة في التنمية المستدامة. .........
الكلمات الدالة:...... تطوير برامج التدريب، معوقات التدريب، تحسين الأداء الأكاديمي، المحتوى التدريبي، استراتيجيات التدريب الفعالة.
Abstract
Lecturers training is crucial for enhancing educational quality and ensuring alignment with contemporary curricula. This study examines the barriers impeding Lecturers training programs in higher technical education institutions in Libya, with the goal of improving Lecturers proficiency. A descriptive-analytical approach was utilized, and data was collected from 65 Lecturers members across five municipalities in the Aljabel Algarbee region of Libya using a comprehensive questionnaire addressing planning, methodologies, resources, trainers, and trainees. The study data was analyzed statistically using the famous software SPSS, revealing significant correlations between the identified barriers and the proposed solutions. A regression analysis and ANOVA (F-test) were conducted, showing that 62% of the variance in training obstacles could be explained by predictor variables such as inadequate planning, insufficient content, and challenges related to modern educational methodologies. According to the findings, the study suggests adopting effective planning strategies to enhance the effectiveness of lecturer training programs to improve academic performance and increase the efficiency of higher technical education outcomes in Libya, thereby contributing to digital transformation and sustainable development..................
Keywords:.............. Enhancement Training Programs, Enhancement Academic Performance, Training Content, Training Barriers, Effective Training Strategies